Stongdal Media (uttal: Stångådal Media) är en medieverksamhet med fokus på att producera video, foto, layout och webb, med syftet underhållning och journalistik. På den här sidan beskrivs syftet och visionen för Stongdal Media i detalj. Verksamheten drivs av den svenska författaren och journalisten Gustaf Rossi.
De första spåren av vad som skulle bli Stongdal Media kan spåras tillbaka till 2003 då Gustaf Rossi skrev sin berättelse Assar Boss. I oktober 2010 skapade Gustaf ett internetalias för använding inom spelvärlden. Assar03 kom från hans dåvarande katt Assar som föddes 2003. Gustaf började senare använda namnet på flera olika sociala medier och plattformer.
2013 började planerna ta form att starta en Youtube-kanal för att göra videos som skulle handla om datorspel. Detta blev starten på Assar03 Productions, de första månaderna kallades det enbart Assar03. I januari 2014 öppnades Youtube-kanalen, Assar03. Detta var den första dokumenterade närvaron av dagens medieverksamhet.
I början fokuserade kanalen främst på så kallade Let's Play-filmer, vilket är videoklipp där en person spelar ett spel och kommenterar detta. De första videoklippen lanserades den 21 februari 2014 och handlade om gratisspelet/modden Estranged: Act 1.
Senare under våren breddades kanalen med blandade videoklipp om videoredigering och After Effects. Detta var samma tid som Gustaf studerade videoproduktion på gymnasiet. Efter Gustafs student tog Youtube-kanalen fart genom att börja täcka flera olika spel som Turf och senare journalistiska reportage.
Hösten 2014 började kanalen presenteras under namnet Assar03 Productions. Kanalen började nu producera videobloggar, spelrecensioner och sin första spelfilm. Sinneskonflikten - En levande mardröm spelades in under hösten och publicerades på julafton 2014. Under samma tid producerades även den första webbsidan till kanalen.
Under början av 2015 började Gustaf planera att genomföra en stor reform av kanalen. Idén av att enbart syssla med datorspels-videor började försvinna till att täcka ett större tema om underhållning, kultur och teknik. I februari 2015 togs beslutet att bilda Stongdal Media, uppkallad efter järnvägen Stångådalsbanan som passerade Gustafs hemort, Kalmar. Med det nya namnet ändrades även kanalens orientering till att bli journalistisk. Under resterande året 2015 fortsatte Gustaf producera videoklipp till sin Youtube-kanal. När han började på Linnéuniversitet hösten 2015 fick kanalen en större publik med Introduktionen/Nollningen 2015.
Gustafs första år på programmet för Journalistik och medieproduktion bestod av att bedriva webbtidningen Studentliv i Kalmar. Studenttidningen fick stor spridning och uppskattning bland Kalmar studenter och fanns kvar i ett helt år. I tidningen publicerades artiklar och reportage om Kalmar studentliv och studenter. Webbtidningen lades ner i september 2016 efter upprepade problem, trakasserier och motstridigheter från vissa personer i Kalmars studentliv.
Resten av 2016 och 2017 började kanalen och webbsidan övergå till en fusion med Gustaf Rossi och till att istället bli hans webbportfolio. Våren 2018 gjorde Gustaf praktik på Teveprojektet vid Linnéuniversitetet. Stongdal Media användes då för att backa upp de produktioner som gjordes. Under senare delen av 2018 pausades verksamheten då Gustaf anställdes av Gota Media AB.
Efter succén med projektet Ironman Kalmar Sweden 2019 genomgick hela verksamheten en förändring av sin grafiska profil. I den nya färgprofilen används tre blåa grundfärger som symboliserar kunskap och trovärdighet. En orange kulör används för att symbolisera nyfikenhet och kreativtet.
När Coronaviruspandemin bröt ut i början av 2020 pausades en stor del av verksamheten som följd av inställda evenemang och aktiviteter. Verksamheten återupptogs igen under försommaren 2022.
"Stongdal Media skall huvudsakligen bedriva journalistisk verksamhet..." (Enhetsförordningen, Kapitel 7, §2)
Min passion ligger inom journalistik, sociala medier och video. Jag hoppas att du hittar något roligt att se på här på min webbsida. Min vision med mina kanaler är att kombinera journalistik med underhållning för att ge en unik spets på innehållet. Min hemstad Kalmar får ofta stå i centrum och med kanalerna hoppas jag få mer spridning av mitt unika innehåll.