Här finns alla mina kurser jag läst vid universitet. Dessutom finns de flesta examinerande uppgifter som arbetsprov. För vissa uppgifter kan det dock saknas praktisk möjlighet eller annat skäl till att inte publicera dessa här. Om du som arbetsgivare har frågor får du gärna kontaka mig.
Snabblänkar till respektive program:
Följande kurser omfattar totalt 180 högskolepäng och tillhör programmet Journalistik och medieproduktion.
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Akademisk nivå: Grundnivå
Avlagd examen: Filosofie kandidatexamen med inriktning mot journalistik medieproduktion. Huvudområde: Journalistik.
Utbildningsplan för Journalistik och medieproduktion
Kurskod: 1JO101, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade journalistens roll i samhället, journalistikens historia i Sverige och världen. Kursen innehöll också föreläsningar om dagens moderna medielandskap, lagar relevanta för journalistiken, etiska spelregler samt nyhetsvärdering. Läs kursplanen
Kurskod: 1JO102, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade intervjuteori, journalistiska intervjuer i praktiken och intervjupsykologi. Den andra delen handlade om hur nyhetsartiklar och reportage skall skrivas på ett journalistiskt sätt samt det journalistiska TT-språket. Kursen inkluderade även enklare analyser av journalistiska texter. Läs kursplanen
Kurskod: 1MP101, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade stillbildsfotografering, bildredigering, typografi samt upphovsrätt. Inkluderade teori om färglära med fokus på både tryckta skrifter och digital publicering. Praktisk redigering och bearbetning gjordes i Adobe Photoshop och InDesign. I kursen gjorde vi också ett studiebesök på ett tryckeri. Läs kursplanen
Kurskod: 1MP102, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade grunderna i dramaturgi samt hur karaktärer och berättelser byggs upp. Praktiska moment innefattade manusförfattande och kreativt skrivande. Under kursens första veckor gjorde jag en filmanalys av filmen Mud (2012). Den sista veckan skrev jag ett filmmanus baserat på Stongdal Medias Sinneskonflikten. Läs kursplanen
Kurskod: 1MP103, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade grunderna i radioproduktion, hur en studio fungerar samt hur journalistiska radioinslag spelas in och redigeras. Redigeringen gjordes med DigAS. Kursen innehöll också föreläsningar om ljud. Under kursen gjorde jag ett radioreportage om mobilspelet Turf, samt en radiosändning om spel. Läs kursplanen
Radiosändning, musiken är bortklippt på grund av upphovsrätt.
Radioreportage, med inläst påa och ava.
Kurskod: 1JO104, 15 högskolepoäng
Kursen bestod av två delkurser Rättsjournalistik och Förvaltningsjournalistk. Rättsjournalistiken behandlade det Svenska rättsväsendet, domar och åtal. Kursen innehåll även personresearch via myndigheter samt källkritik.
Delkursen förvaltningsjournalistik fokuserade på offentlig förvaltning inom Sverige och EU. Hur svenska och europeiska politiska system fungerar. Praktiska moment innefattade att skriva om kommunfullmäktigemöten, gå diarerundor och skriva artiklar baserade på myndighetshandlingar. Läs kursplanen
Sammanfattning från kommunfullmäktiges sammanträde / Nyhetsvärdering
Nyhetsartikel på diarieförd myndighetspost
Skriftlig salstentamen i rättsjournalistik
Skriftlig salstentamen i förvaltningsjournalistik
Kurskod: 1MP104, 7.5 högskolepoäng
Kursen handlade om grunderna i videoproduktion. Hur video ska spelas in och redigeras. Praktiska moment innefattade kamerahantering och redigering med Avid Media Compser. Under kursen skrev vi och pitchade ett filmmanus för en femminutersfilm, som spelades in under kursens sista vecka. Läs kursplanen
Femminuters-film - Kontakta mig för resultat
Kurskod: 1MP201, 7.5 högskolepoäng
Kursen byggde vidare på Radioproduktion. Nyhetsradio fokuserade på att hitta egna dagsaktuella nyheter. Dessa sändes sedan i dagliga nyhetssändingar och i P4 Kalmar. Kursen bestod av redaktionellt arbete med flera personer. Läs kursplanen
Nyhetssändning 1
Nyhetssändning 2
Nyhetssändning 3
Nyhetssändning 4
Nyhetssändning 5
Nyhetsinslag, utvald för examination.
Påa: I flera år har paret Sidneyson drivit lunchstället Pastavagnen. I veckan utökade de sin verksamhet genom att öppna en ny pastarestaurang i Kalmar. Jonas Sidneyson, ägare, berättare mer.
Ava: Där hörde ni Jonas Sidneyson. Reporter var Gustaf Rossi.
Kurskod: 1MP203, 7.5 högskolepoäng
Kursen handlade om redigering av dagstidningar och magasin. Detta innefattade både redigering av nyhetssidor och feature-nyheter. Kursen innehöll även en introduktion till den journalistiska genrén personporträtt. Jag skrev ett eget porträtt som jag också redigerade i InDesign. Läs kursplanen
Kurskod: 1MP202, 7.5 högskolepoäng
Kursen byggde vidare på TV/Video 1. Den handlade om de olika rollerna i studioproduktion. Vi arbetade på två större redaktioner och sökte efter dagsaktuella nyheter. Dessa sändes på eftermiddagen i våra egna nyhetssändingar. Mot slutet av kursen producerade och sände redaktionerna ett varsitt längre magasinprogram. I den här kursen gjorde jag också ett eget TV-reportage som uppmärksammade Tryckfrihetsförordningens 250 år. Läs kursplanen
Nyhetssändning som programledare 1
Nyhetssändning som programledare 2
Kurskod: 1JO201, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade vetenskapsteori och akademisk rapportskrivning. Jag skrev en rapport som undersökte skillnader och likheter i nyhetsrapporteringen mellan traditionella medier och de nya alternativmedierna. Rapporten presenterades och försvarades på ett muntligt seminarium. Läs kursplanen
Textanalys "Modern medieutveckling: Alternativmediers nyhetsrapportering"
Kurskod: 1JO202, 7.5 högskolepoäng
Min praktik gjorde jag hos ITV Studios Nordic i Stockholm. På arbetsplatsen deltog jag som produktionsassisstent på programmet Idag om ett år som sändes på SVT under våren 2018. Observera att nedanstående uppgifter är skrivna ur ett akademiskt perspektiv. För vidare information om praktiken hänvisas till arbetslivserfarenhet. Läs kursplanen
Praktikredovisning (Power Point-fil)
Kurskod: 1MP204, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade skriva för webben, grunder i HTML och CSS. Olika multimediala tillämpningar från utbildnings gång, bland annat bildreportage och webb-TV producerades för tidningen. I en redaktion deltog jag i produktionen av webbtidningen Allt om Kalmar. Tillsammans med redaktionen gjorde vi också ett gräv i Kalmarbornas vanor i ekologisk handel. Läs kursplanen
Examinerande krönika "Riktiga journalister eller falska nyheter".
Examinerande WebbTV "Allt om Kalmars ölskola".
Examinerande bildreportage "Kalmar: Staden med lång historia".
Kurskod: 1JO203, 7.5 högskolepoäng
Kursen introducerade granskning av aktiebolags årsredovisningar och lagar relevanta för företagande. Privat, kommunal och samhällsekonomi. I kursen fick jag också inblick i grävande journalistik. Då undersökte jag hur E-handeln påverkar arbetstillfällen. Läs kursplanen
Gräv i e-handel - Tidningsuppslag
Kurskod: 1JO204, 7.5 högskolepoäng
Kursen handlade om journalistikens roll i ett globalt samhälle, journalistiskforskning ur ett lokalt, regionalt och globalt perspektiv. Kursen innehöll även en introduktion till statsvetenskap, Sveriges och EU:s politiska idelogier och politiska system. Under kursen besökte vi en internationell konferens om terrorismforskning. Vi undersökte också danska och svenska tidningars sätt att skriva om gränskontroller. Läs kursplanen
Journalism in a World of Terrorism
Redovisning om gränskontroller (Power Point-fil)
Kurskoder: 2JO304, 7.5 högskolepoäng och 2JO303, 7.5 högskolepoäng
Kurserna handlade om teori och metod för forskning inom journalistik. I kurserna gjordes mindre forskningsprojekt bland annat en kvantitativ innehållsanalys av artiklar i tidningen Barometern, en kritisk diskursanalys av Donald Trump och Hillary Clinton, en undersökning om det visuellas betydelse i dagens medier samt en kvalitativ intevjustudie om skandaljournalistik. Mot slutet av kursen presenterade jag en uppsatsplan inför det kommande Examensarbetet. Observera att kurserna har samlästs. Nedanstående uppgifter har examinerat ett metodmoment samt ett teorimoment.
Läs kursplanen Journalistik- och medieteorier
Sammanfattning av innehållsanalys
Statistik till innehållsanalys (Excel-fil)
Power Point till innehållsanalys (Power Point-fil)
Fältarbete/Kvalitativ intervju
Kurskod: 2JO30E, 15 högskolepoäng
Min kandidatuppsats i ämnet journalistik undersökte hur olika amerikanska presidenter gestaltades i amerikanska nyhetsmedier med utgångspunkt ur Trumps anklagelser om falska nyheter. Detta gjordes genom en diskursiv samt en retorisk analys av nyhetstexter. Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på Examensarbete Gustaf Rossi. Läs kursplanen
"Att ge Trump mindre ammunition i form av oförsvarliga fel är avgörande"
Kurskod: 1MP205, 7.5 högskolepoäng
Kursen handlade om projektledning, projektekonomi, gruppdynamik och projekt som arbetsform. I kursen utvecklades också ett nytt mediekoncept. Tillsammans med min grupp utvecklade vi konceptet Minuten med... som är en-minutersdokumentärer för Instagram. Dessa handlar om personer med intressanta intressen, yrken och historier. Detta koncept pitchades sedan för en jury med representanter från mediebranchen. Läs kursplanen
Kurskod: 1MP212, 7.5 högskolepoäng
I kursen gavs möjlighet till fördjupning inom valfritt medium. Inhämtning av relevant kunskap bidrog till framtagningen av en artefakt. Kursen inkluderade även dokumentation och reflektion av kunskapsinhämtningen genom en processjournal. Jag valde att fördjupa mina kunskaper i klipptekniker och visuella effekter. Observera att denna kurs också lästs tillsammans med kursen TV-projekt.Läs kursplanen
Artefakt 2 - Overcrankingvideo
Slutlig artefakt - Sinneskonflikten Trailer
Kurskod: 1MP208, 15 högskolepoäng
Kursen avslutade utbildningen på Journalistik och medieproduktion. Kursens första veckor bestod av fördjupande föreläsningar och studiebesök på SVT, Way Creative, Tally-Ho och Ystad Studis. De första veckorna bestod också av att utveckla teve- och filmidéer som sedan pitchades för en jury.
Den senare delen av kursen bestod av att producera de jury-godkännda idéerna. Under förproduktion och inspelning arbetade jag som Scripta. I efterproduktion arbetade jag med visuella effekter för filmen Verkligheten. Filmerna hade biopremiär den 31 maj på Biostaden i Kalmar. Observera att även kurserna Fördjupad Medieproduktion och Programplanering för TV produktion tillhör denna kurs. Läs kursplanen
Lappen (Övnings-film) - Kontakta mig för resultat
Gerger (Sony F5-film) - Kontakta mig för resultat
Fyrvaktaren (Teveprojekt) - Kontakta mig för resultat
Följande kurser omfattar totalt 120 högskolepoäng och tillhör programmet Media and Communication Studies: Culture, Collalborative Media, and Creative Industries Master's Programme.
Lärosäte: Malmö universitet
Akademisk nivå: Avancerad nivå
Avlagd examen: Filosofie masterexamen. Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap.
Utbildningsplan för Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media, and Creative Industries, Master's Programme
Kurskod: KK640B, 15 högskolepoäng
I kursen behandlades fyra huvudteman som kretsade kring olika teoretiska perspektiv i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. De två första teman behandlade globalisering, medialisering, mediernas makt, medieproduktion, journalisik och radio. Dessa ämnen diskuterades i två seminarier, samt framställdes en diskuterande text på två valda specialiseringar. De två sista teman handlade om medierepresentation, diskursteori, feminism, publikforksning och dagordningseffekter. Dessa teman diskuterades i två seminarier och två teman valdes ut som jag skrev en diskuterande text om. Mot slutet av kursen skrevs ett längre utredande paper där jag studerade faktorer i uppkomsten av falska nyheter utifrån de fyra perspektiven under kursen. Läs kursplanen
Medialiseringen av journalistiken (Paper 1A)
Diskurser om medieeffekter (Paper 1B)
Riktiga eller falska nyheter (Litteraturstudie)
Kurskod: KK641B, 15 högskolepoäng
I kursen studerades de verksamheter som jobbar kreativt (Creative Industries) inom mediesektorn. Föreläsningar behandlade olika former av dessa verksamheter och ekonomiska villkor. I ett grupparbete studerades valfri kreativa och kulturella verksamheter och deras arbeten genom micrometoder. Jag studerade den svenskutvecklade nyhetsapplikationen NewsVoice. Den andra uppgiften användes macrometoder för att studera organisationer. Detta gjordes genom en PEST-analys (Politiska, Ekonomiska, Socio-kulturella och Teknologiska), på Sveriges Television SVT. Läs kursplanen
“Let’s Fix the News. Together.” (Empirisk forskningsstudie)
PEST-analys på Sveriges Television
Kurskod: KK642B, 7.5 högskolepoäng
I kursen utvecklades nya moderna medier där användarna både är konsument och producent. Föreläsningar behandlade utveckling, produktion och historier om moderna medieplatformer. I kursen behandlades även utmaningar och fördelar genom att samarbete i grupp med olika kompetenser. Jag deltog i produktionen av Språkcaféet Online, en onlinetjänst för språklärning för nyanlända i Sverige. Läs kursplanen
Språkcaféet Online (Extern Webbsida)
Kurskod: KK643B, 7.5 högskolepoäng
I kursen behandlades olika forskningsmetoder, dess koppling till frågeställningar samt utveckling av frågeställningar baserad på teoretiska utgångspunkter. Föreläsningar behandlade även paradigmer, metoddiskussioner och etik inom forskningsmetodik. I praktiken behandlades tre metoder, visuell analys, innehållsanalys och intervjuer. Mot slutet av kursen skrev jag en rapport om alternativmediers gestaltning av Riksdagsvalet 2018 genom en kvalitativ innehållsanalys. Läs kursplanen
Kurskod: KK644B, 15 högskolepoäng
Min magisteruppsats i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap undersökte hur partiledarna i Sveriges tre största partier (Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna) konstruerades i nyhetsmedierna. Studierna grundande sig på en kritisk diskursanalys av ett antal artiklar från 2010 och 2018 i Sveriges Television (SVT) och Dagens Nyheter (DN). Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på fulltext. Läs kursplanen
Kurskod: KK645A, 15 högskolepoäng
Kursen behandlade teman om datafiering av samhället, dataanalyser, algoritmer, visualisering av data och relationer mellan dessa begrepp. Även begrepp som Big Data och nya etiska problem kring detta diskuterades. I ett grupparbete skrev jag en artikel som undersökte hur information om filmer har blivit datafierade och gett upphov till nya genrer. Kursen innehöll även en muntlig och visuell presentation där den insamlade datan till artikeln presenterades. Läs kursplanen
Datavisualisering (Extern webbsida)
Datafieringen av filmer (Individuell artikel)
Datafieringen av filmer (Gruppartikel)
Kurskod: KK648A, 15 högskolepoäng
Den här kursen behandlade teman om nätverksstudier, sociala relationer och konstruktioner på olika sociala nätverk. Kursen tog upp tre teoretiska perspektiv på studier av nättverkssamhällen samt tre praktiska tillämpningar på nätverkstudier (Konst, Politisk Manipulation och frilansjournalistik genom entreprenörskap). Under kursen skrev jag även en artikel som studerade alternativa mediers närvaro och använding av sociala medier baserat på Manuel Castells teorier om nätverkskonstruktioner. Läs kursplanen
Högerorienterades identiteter i sociala medier (Empirisk forskningsstudie)
Kurskod: KK645B, 15 högskolepäng
I kursen gjordes praktiska studier av organisationer i mediesektorn från tre perspektiv inom medie- och kommunikationsvetenskap, Medieaktivism, Entreprenörskap och Strategisk kommunikation. Verktyget Social Business Model Canvas introducerades och användes för att hitta sociala utmaningar inom medieorganisationer. Jag arbetade med att utveckla min egen medieverksamhet på Stongdal Media från perspektivet Entreprenörskap och Strategisk kommunikation, dels genom en studie av organisationens uppbyggnad samt en reflektion av verksamheten. Koncept som diskuterades var bland annat organisationens roll i förhållande till medborgarjournalistik och utifrån detta utvecklades en prototyp för sociala medier. Läs kursplanen
Presentation av Media Intervention
Kurskod: KK649A, 15 högskolepäng
Min masteruppsats i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap undersökte hur invandringskritiska alternativmedier jämfört med public service formar diskurser om de fyra största partiernas ställning i migrationsfrågan under valet 2018. Studien analyserade tolv artiklar skrivna av alternativmedierna Fria Tider och Nyheter Idag samt av Public Service-bolagen SVT och SR. Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på fulltext. Läs kursplanen
Följande kurser är fristående kurser som har lästs vid sidan om övrig utbildning. Kurserna ingår inte i någon examen och omfattar totalt 80 högskolepäng. Samtliga kurser är på grundnivå.
Kurskod: 1MP262, 3 högskolepoäng
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Medieproduktion
Kursen förberedde TV-projektskursen och behandlade planering och pitching av teveidéer. Se TV-projekt för ytterligare information. Läs kursplanen
Kurskod: SI150V, 4.5 högskolepoäng
Lärosäte: KTH Kungliga tekniska högskolan
Ämne: Fysik
Kursen bestod av tre moment som introducerade Einsteins relativitetsteori. Introduktion gjordes genom beskrivningar och tillämpningar av klassisk mekanik, som också tillämpades på definitioner av den speciella relativitetsteorin. Begrepp som rotationer, invarianser och translationer beskrevs och tillämpades i interaktiva problem. Läs kursplanen
Kurskod: RY1003, 7.5 högskolepoäng
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Ryska
I kursen introducerades modern rysk grammatik och läsförstålse av ryska. Kursen var uppdelad i tio olika lektioner som introducerade det ryska språket. Läs kursplanen
Kurskod: IM203E, 15 högskolepoäng
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Ryska
Ryska 1 behandlade grunderna i det ryska språket. Detta innefattade både uttal, läs- och hörförståelse samt grammatik. Kursen behandlade även realiakunskap om Rysslands historia och kultur. Läs kursplanen
Kurskod: IM204E, 15 högskolepoäng
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Ryska
Ryska 2 byggde vidare på rysk grammatik samt hör- och läsförståelse av kortare texter. Kursen behandlade även ett individuellt tema där jag utvecklade mitt ryska ordförråd om medier och journalistik. Läs kursplanen
Kurskod: A228TG, 5 högskolepoäng
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Kemi
I kursen studerades ölbryggningens olika steg. Kursen utgick från ett kemiskt perspektiv på ölbryggning och fermentering. Även hembryggning togs upp under kursens gång. Läs kursplanen
Kurskod: 1ME101, 15 högskolepoäng
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Medieteknik
Kursen handlade om att utveckla webbsidor med HTML5, CSS3, XML, DTD och JavaScript. Teoretiska delar fokuserade på tillgänglighet och användbarhet. Läs kursplanen
Kurskod: 1ME105, 15 högskolepoäng
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Medieteknik
Kursen fungerade som allmän introduktion till studier på universitetsnivå och det akademiska ämnet Medieteknik. Moment var i rapportskrivning, referering och gruppdynamik. Läs kursplanen
Kurskod: 1ME106, 7.5 högskolepoäng
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Medieteknik
En teoretisk kurs som behandlade gränsnittsdesign med användarens behov i fokus. Kursen bestod av tio seminarium. Mot slutet av kursen utvecklades applikation för att uppmuntra människor att handla mer ekologiskt. Läs kursplanen
Kurskod: 1BD900, 7.5 högskolepoäng
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Bild
Kursen behandlade färglära, grafisk formgivning och bildtolkning. I kursen användes program som Photoshop och Google SketchUp samt traditionellt skissande. Läs kursplanen