Välkommen till Stongdal Media

Studieportfolio

Här finns alla mina kurser jag läst vid universitet. Dessutom finns de flesta examinerande uppgifter som arbetsprov. För vissa uppgifter kan det dock saknas praktisk möjlighet eller annat skäl till att inte publicera dessa här. Om du som arbetsgivare har frågor får du gärna kontaka mig.


Snabblänkar till respektive program:

  • Jornalistik och medieproduktion
  • Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media and Creative Industries, Master's Programme
  • Övriga kurser




  • Journalistik och medieproduktion

    Följande kurser omfattar totalt 180 högskolepäng och tillhör programmet Journalistik och medieproduktion.

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Akademisk nivå: Grundnivå

    Avlagd examen: Filosofie kandidatexamen med inriktning mot journalistik medieproduktion. Huvudområde: Journalistik.

    Utbildningsplan för Journalistik och medieproduktion



    Journalistikens grunder

    Kurskod: 1JO101, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade journalistens roll i samhället, journalistikens historia i Sverige och världen. Kursen innehöll också föreläsningar om dagens moderna medielandskap, lagar relevanta för journalistiken, etiska spelregler samt nyhetsvärdering. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Paper om journalistik

    Skriftlig salstentamen



    Att intervjua och skriva

    Kurskod: 1JO102, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade intervjuteori, journalistiska intervjuer i praktiken och intervjupsykologi. Den andra delen handlade om hur nyhetsartiklar och reportage skall skrivas på ett journalistiskt sätt samt det journalistiska TT-språket. Kursen inkluderade även enklare analyser av journalistiska texter. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Paper om intervjuanalys

    Intervju

    Reportage

    Skriftlig salstentamen



    Bild och form

    Kurskod: 1MP101, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade stillbildsfotografering, bildredigering, typografi samt upphovsrätt. Inkluderade teori om färglära med fokus på både tryckta skrifter och digital publicering. Praktisk redigering och bearbetning gjordes i Adobe Photoshop och InDesign. I kursen gjorde vi också ett studiebesök på ett tryckeri. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Fotografering

    Bildredigering

    Bokomslag

    Skriftlig salstentamen



    Berättarteknik

    Kurskod: 1MP102, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade grunderna i dramaturgi samt hur karaktärer och berättelser byggs upp. Praktiska moment innefattade manusförfattande och kreativt skrivande. Under kursens första veckor gjorde jag en filmanalys av filmen Mud (2012). Den sista veckan skrev jag ett filmmanus baserat på Stongdal Medias Sinneskonflikten. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Kreativt skrivande

    Filmanalys

    Hemtentamen

    Filmmanus



    Radioproduktion

    Kurskod: 1MP103, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade grunderna i radioproduktion, hur en studio fungerar samt hur journalistiska radioinslag spelas in och redigeras. Redigeringen gjordes med DigAS. Kursen innehöll också föreläsningar om ljud. Under kursen gjorde jag ett radioreportage om mobilspelet Turf, samt en radiosändning om spel. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Radiosändning, musiken är bortklippt på grund av upphovsrätt.

    Radioreportage, med inläst påa och ava.

    Hemtentamen



    Rätts- och förvaltningsjournalistik

    Kurskod: 1JO104, 15 högskolepoäng

    Kursen bestod av två delkurser Rättsjournalistik och Förvaltningsjournalistk. Rättsjournalistiken behandlade det Svenska rättsväsendet, domar och åtal. Kursen innehåll även personresearch via myndigheter samt källkritik.

    Delkursen förvaltningsjournalistik fokuserade på offentlig förvaltning inom Sverige och EU. Hur svenska och europeiska politiska system fungerar. Praktiska moment innefattade att skriva om kommunfullmäktigemöten, gå diarerundor och skriva artiklar baserade på myndighetshandlingar. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Databasjournalistik

    Sammanfattning från kommunfullmäktiges sammanträde / Nyhetsvärdering

    Nyhetsartikel Dom

    Nyhetsartikel på diarieförd myndighetspost

    Skriftlig salstentamen i rättsjournalistik

    Skriftlig salstentamen i förvaltningsjournalistik



    TV/Video I - Gestaltande produktion

    Kurskod: 1MP104, 7.5 högskolepoäng

    Kursen handlade om grunderna i videoproduktion. Hur video ska spelas in och redigeras. Praktiska moment innefattade kamerahantering och redigering med Avid Media Compser. Under kursen skrev vi och pitchade ett filmmanus för en femminutersfilm, som spelades in under kursens sista vecka. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Egen gestaltning

    Femminuters-film - Kontakta mig för resultat

    Skriftlig salstentamen



    Nyhetsradio

    Kurskod: 1MP201, 7.5 högskolepoäng

    Kursen byggde vidare på Radioproduktion. Nyhetsradio fokuserade på att hitta egna dagsaktuella nyheter. Dessa sändes sedan i dagliga nyhetssändingar och i P4 Kalmar. Kursen bestod av redaktionellt arbete med flera personer. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Nyhetssändning 1

    Nyhetssändning 2

    Nyhetssändning 3

    Nyhetssändning 4

    Nyhetssändning 5

    Nyhetsinslag, utvald för examination.

    Påa: I flera år har paret Sidneyson drivit lunchstället Pastavagnen. I veckan utökade de sin verksamhet genom att öppna en ny pastarestaurang i Kalmar. Jonas Sidneyson, ägare, berättare mer.

    Ava: Där hörde ni Jonas Sidneyson. Reporter var Gustaf Rossi.

    Hemtentamen



    Tidningsredigering

    Kurskod: 1MP203, 7.5 högskolepoäng

    Kursen handlade om redigering av dagstidningar och magasin. Detta innefattade både redigering av nyhetssidor och feature-nyheter. Kursen innehöll även en introduktion till den journalistiska genrén personporträtt. Jag skrev ett eget porträtt som jag också redigerade i InDesign. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Featureredigering

    Nyhetsredigering

    Personporträtt



    TV/Video II - Nyhets-TV

    Kurskod: 1MP202, 7.5 högskolepoäng

    Kursen byggde vidare på TV/Video 1. Den handlade om de olika rollerna i studioproduktion. Vi arbetade på två större redaktioner och sökte efter dagsaktuella nyheter. Dessa sändes på eftermiddagen i våra egna nyhetssändingar. Mot slutet av kursen producerade och sände redaktionerna ett varsitt längre magasinprogram. I den här kursen gjorde jag också ett eget TV-reportage som uppmärksammade Tryckfrihetsförordningens 250 år. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Nyhetssändning som programledare 1

    Nyhetssändning som programledare 2

    Eget reportage

    Magasinrapport

    Magasin



    Medieanalys

    Kurskod: 1JO201, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade vetenskapsteori och akademisk rapportskrivning. Jag skrev en rapport som undersökte skillnader och likheter i nyhetsrapporteringen mellan traditionella medier och de nya alternativmedierna. Rapporten presenterades och försvarades på ett muntligt seminarium. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Textanalys "Modern medieutveckling: Alternativmediers nyhetsrapportering"

    Hemtentamen i vetenskapsteori



    Praktik

    Kurskod: 1JO202, 7.5 högskolepoäng

    Min praktik gjorde jag hos ITV Studios Nordic i Stockholm. På arbetsplatsen deltog jag som produktionsassisstent på programmet Idag om ett år som sändes på SVT under våren 2018. Observera att nedanstående uppgifter är skrivna ur ett akademiskt perspektiv. För vidare information om praktiken hänvisas till arbetslivserfarenhet. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Praktikrapport

    Rapport för Väl godkänt

    Praktikredovisning (Power Point-fil)

    "Idag om ett år" på SVT Play



    Digital publicering - Webbtidning

    Kurskod: 1MP204, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade skriva för webben, grunder i HTML och CSS. Olika multimediala tillämpningar från utbildnings gång, bland annat bildreportage och webb-TV producerades för tidningen. I en redaktion deltog jag i produktionen av webbtidningen Allt om Kalmar. Tillsammans med redaktionen gjorde vi också ett gräv i Kalmarbornas vanor i ekologisk handel. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Seminarietexter

    Webbtidningen Allt om Kalmar

    Examinerande krönika "Riktiga journalister eller falska nyheter".

    Examinerande WebbTV "Allt om Kalmars ölskola".

    Examinerande bildreportage "Kalmar: Staden med lång historia".



    Ekonomijournalistik

    Kurskod: 1JO203, 7.5 högskolepoäng

    Kursen introducerade granskning av aktiebolags årsredovisningar och lagar relevanta för företagande. Privat, kommunal och samhällsekonomi. I kursen fick jag också inblick i grävande journalistik. Då undersökte jag hur E-handeln påverkar arbetstillfällen. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Pitch på gräv

    Gräv i e-handel - Tidningsuppslag

    Gräv i e-handel - Video

    Skriftlig salstentamen



    Journalistik och samhälle

    Kurskod: 1JO204, 7.5 högskolepoäng

    Kursen handlade om journalistikens roll i ett globalt samhälle, journalistiskforskning ur ett lokalt, regionalt och globalt perspektiv. Kursen innehöll även en introduktion till statsvetenskap, Sveriges och EU:s politiska idelogier och politiska system. Under kursen besökte vi en internationell konferens om terrorismforskning. Vi undersökte också danska och svenska tidningars sätt att skriva om gränskontroller. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Journalism in a World of Terrorism

    Redovisning om gränskontroller (Power Point-fil)

    Paper om gränskontroller



    Journalistik- och medieteorier & Metod

    Kurskoder: 2JO304, 7.5 högskolepoäng och 2JO303, 7.5 högskolepoäng

    Kurserna handlade om teori och metod för forskning inom journalistik. I kurserna gjordes mindre forskningsprojekt bland annat en kvantitativ innehållsanalys av artiklar i tidningen Barometern, en kritisk diskursanalys av Donald Trump och Hillary Clinton, en undersökning om det visuellas betydelse i dagens medier samt en kvalitativ intevjustudie om skandaljournalistik. Mot slutet av kursen presenterade jag en uppsatsplan inför det kommande Examensarbetet. Observera att kurserna har samlästs. Nedanstående uppgifter har examinerat ett metodmoment samt ett teorimoment.

    Läs kursplanen Journalistik- och medieteorier

    Läs kursplanen Metod


    Uppgifter

    Sammanfattning av innehållsanalys

    Statistik till innehållsanalys (Excel-fil)

    Power Point till innehållsanalys (Power Point-fil)

    Diskursanalys

    Visuellt berättande

    Fältarbete/Kvalitativ intervju

    Uppsatsplan



    Examensarbete

    Kurskod: 2JO30E, 15 högskolepoäng

    Min kandidatuppsats i ämnet journalistik undersökte hur olika amerikanska presidenter gestaltades i amerikanska nyhetsmedier med utgångspunkt ur Trumps anklagelser om falska nyheter. Detta gjordes genom en diskursiv samt en retorisk analys av nyhetstexter. Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på Examensarbete Gustaf Rossi. Läs kursplanen


    Kandidatuppsats

    "Att ge Trump mindre ammunition i form av oförsvarliga fel är avgörande"



    Projektproduktion och mediekonceptutveckling

    Kurskod: 1MP205, 7.5 högskolepoäng

    Kursen handlade om projektledning, projektekonomi, gruppdynamik och projekt som arbetsform. I kursen utvecklades också ett nytt mediekoncept. Tillsammans med min grupp utvecklade vi konceptet Minuten med... som är en-minutersdokumentärer för Instagram. Dessa handlar om personer med intressanta intressen, yrken och historier. Detta koncept pitchades sedan för en jury med representanter från mediebranchen. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Skriftlig salstentamen

    Veckobrev

    Mediekonceptbeskrivning

    Pitchinbjudan

    Budgetkalkyl (Excel-fil)

    GANTT-schema (Excel-fil)

    Minuten med... Instagramkonto



    Fördjupad medieproduktion

    Kurskod: 1MP212, 7.5 högskolepoäng

    I kursen gavs möjlighet till fördjupning inom valfritt medium. Inhämtning av relevant kunskap bidrog till framtagningen av en artefakt. Kursen inkluderade även dokumentation och reflektion av kunskapsinhämtningen genom en processjournal. Jag valde att fördjupa mina kunskaper i klipptekniker och visuella effekter. Observera att denna kurs också lästs tillsammans med kursen TV-projekt.Läs kursplanen


    Uppgifter

    Workbook

    Artefakt 1 - Timelapsevideo

    Artefakt 2 - Overcrankingvideo

    Slutlig artefakt - Sinneskonflikten Trailer



    TV-projekt

    Kurskod: 1MP208, 15 högskolepoäng

    Kursen avslutade utbildningen på Journalistik och medieproduktion. Kursens första veckor bestod av fördjupande föreläsningar och studiebesök på SVT, Way Creative, Tally-Ho och Ystad Studis. De första veckorna bestod också av att utveckla teve- och filmidéer som sedan pitchades för en jury.

    Den senare delen av kursen bestod av att producera de jury-godkännda idéerna. Under förproduktion och inspelning arbetade jag som Scripta. I efterproduktion arbetade jag med visuella effekter för filmen Verkligheten. Filmerna hade biopremiär den 31 maj på Biostaden i Kalmar. Observera att även kurserna Fördjupad Medieproduktion och Programplanering för TV produktion tillhör denna kurs. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Litteraturrapport

    After Effects-veckan

    Lappen (Övnings-film) - Kontakta mig för resultat

    Gerger (Sony F5-film) - Kontakta mig för resultat

    Verklighten (Teveprojekt)

    Fyrvaktaren (Teveprojekt) - Kontakta mig för resultat





    Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media, and Creative Industries, Master's Programme

    Följande kurser omfattar totalt 120 högskolepoäng och tillhör programmet Media and Communication Studies: Culture, Collalborative Media, and Creative Industries Master's Programme.

    Lärosäte: Malmö universitet

    Akademisk nivå: Avancerad nivå

    Avlagd examen: Filosofie masterexamen. Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap.

    Utbildningsplan för Media and Communication Studies: Culture, Collaborative Media, and Creative Industries, Master's Programme



    Key Themes in Media and Communication Studies

    Kurskod: KK640B, 15 högskolepoäng

    I kursen behandlades fyra huvudteman som kretsade kring olika teoretiska perspektiv i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. De två första teman behandlade globalisering, medialisering, mediernas makt, medieproduktion, journalisik och radio. Dessa ämnen diskuterades i två seminarier, samt framställdes en diskuterande text på två valda specialiseringar. De två sista teman handlade om medierepresentation, diskursteori, feminism, publikforksning och dagordningseffekter. Dessa teman diskuterades i två seminarier och två teman valdes ut som jag skrev en diskuterande text om. Mot slutet av kursen skrevs ett längre utredande paper där jag studerade faktorer i uppkomsten av falska nyheter utifrån de fyra perspektiven under kursen. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Medialiseringen av journalistiken (Paper 1A)

    Diskurser om medieeffekter (Paper 1B)

    Riktiga eller falska nyheter (Litteraturstudie)



    Understanding the Creative Industries

    Kurskod: KK641B, 15 högskolepoäng

    I kursen studerades de verksamheter som jobbar kreativt (Creative Industries) inom mediesektorn. Föreläsningar behandlade olika former av dessa verksamheter och ekonomiska villkor. I ett grupparbete studerades valfri kreativa och kulturella verksamheter och deras arbeten genom micrometoder. Jag studerade den svenskutvecklade nyhetsapplikationen NewsVoice. Den andra uppgiften användes macrometoder för att studera organisationer. Detta gjordes genom en PEST-analys (Politiska, Ekonomiska, Socio-kulturella och Teknologiska), på Sveriges Television SVT. Läs kursplanen


    Uppgifter

    “Let’s Fix the News. Together.” (Empirisk forskningsstudie)

    PEST-analys på Sveriges Television



    Collaborative Media

    Kurskod: KK642B, 7.5 högskolepoäng

    I kursen utvecklades nya moderna medier där användarna både är konsument och producent. Föreläsningar behandlade utveckling, produktion och historier om moderna medieplatformer. I kursen behandlades även utmaningar och fördelar genom att samarbete i grupp med olika kompetenser. Jag deltog i produktionen av Språkcaféet Online, en onlinetjänst för språklärning för nyanlända i Sverige. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Språkcaféet Online (Extern Webbsida)

    Video-trailer

    Medieplan

    Individuell reflektion



    Research Methodology

    Kurskod: KK643B, 7.5 högskolepoäng

    I kursen behandlades olika forskningsmetoder, dess koppling till frågeställningar samt utveckling av frågeställningar baserad på teoretiska utgångspunkter. Föreläsningar behandlade även paradigmer, metoddiskussioner och etik inom forskningsmetodik. I praktiken behandlades tre metoder, visuell analys, innehållsanalys och intervjuer. Mot slutet av kursen skrev jag en rapport om alternativmediers gestaltning av Riksdagsvalet 2018 genom en kvalitativ innehållsanalys. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Metodrapport



    Master's (One-Year) Thesis

    Kurskod: KK644B, 15 högskolepoäng

    Min magisteruppsats i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap undersökte hur partiledarna i Sveriges tre största partier (Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna) konstruerades i nyhetsmedierna. Studierna grundande sig på en kritisk diskursanalys av ett antal artiklar från 2010 och 2018 i Sveriges Television (SVT) och Dagens Nyheter (DN). Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på fulltext. Läs kursplanen


    Magisteruppsats

    Politicians in the Media



    Data and Society

    Kurskod: KK645A, 15 högskolepoäng

    Kursen behandlade teman om datafiering av samhället, dataanalyser, algoritmer, visualisering av data och relationer mellan dessa begrepp. Även begrepp som Big Data och nya etiska problem kring detta diskuterades. I ett grupparbete skrev jag en artikel som undersökte hur information om filmer har blivit datafierade och gett upphov till nya genrer. Kursen innehöll även en muntlig och visuell presentation där den insamlade datan till artikeln presenterades. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Datavisualisering (Extern webbsida)

    Datafieringen av filmer (Individuell artikel)

    Datafieringen av filmer (Gruppartikel)



    Network Society Studies

    Kurskod: KK648A, 15 högskolepoäng

    Den här kursen behandlade teman om nätverksstudier, sociala relationer och konstruktioner på olika sociala nätverk. Kursen tog upp tre teoretiska perspektiv på studier av nättverkssamhällen samt tre praktiska tillämpningar på nätverkstudier (Konst, Politisk Manipulation och frilansjournalistik genom entreprenörskap). Under kursen skrev jag även en artikel som studerade alternativa mediers närvaro och använding av sociala medier baserat på Manuel Castells teorier om nätverkskonstruktioner. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Seminarietexter

    Högerorienterades identiteter i sociala medier (Empirisk forskningsstudie)



    Making Use of the Media: Activism, Entrepreneurship and Strategy

    Kurskod: KK645B, 15 högskolepäng

    I kursen gjordes praktiska studier av organisationer i mediesektorn från tre perspektiv inom medie- och kommunikationsvetenskap, Medieaktivism, Entreprenörskap och Strategisk kommunikation. Verktyget Social Business Model Canvas introducerades och användes för att hitta sociala utmaningar inom medieorganisationer. Jag arbetade med att utveckla min egen medieverksamhet på Stongdal Media från perspektivet Entreprenörskap och Strategisk kommunikation, dels genom en studie av organisationens uppbyggnad samt en reflektion av verksamheten. Koncept som diskuterades var bland annat organisationens roll i förhållande till medborgarjournalistik och utifrån detta utvecklades en prototyp för sociala medier. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Presentation av Media Intervention

    Medieprototyp

    Media Intervention

    Individuell reflektion



    Master's (Two-Year) Thesis

    Kurskod: KK649A, 15 högskolepäng

    Min masteruppsats i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap undersökte hur invandringskritiska alternativmedier jämfört med public service formar diskurser om de fyra största partiernas ställning i migrationsfrågan under valet 2018. Studien analyserade tolv artiklar skrivna av alternativmedierna Fria Tider och Nyheter Idag samt av Public Service-bolagen SVT och SR. Uppsatsen finns publicerad i Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA). Länken till uppsatsen kommer att skicka dig till DiVA. För att läsa uppsatsen klicka i högra hörnet på fulltext. Läs kursplanen


    Masteruppsats

    "Several Media Reports Today"





    ÖVRIGA KURSER

    Följande kurser är fristående kurser som har lästs vid sidan om övrig utbildning. Kurserna ingår inte i någon examen och omfattar totalt 80 högskolepäng. Samtliga kurser är på grundnivå.



    Programplanering för TV-produktion

    Kurskod: 1MP262, 3 högskolepoäng

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Ämne: Medieproduktion

    Kursen förberedde TV-projektskursen och behandlade planering och pitching av teveidéer. Se TV-projekt för ytterligare information. Läs kursplanen



    Inledande relativitetsteori

    Kurskod: SI150V, 4.5 högskolepoäng

    Lärosäte: KTH Kungliga tekniska högskolan

    Ämne: Fysik

    Kursen bestod av tre moment som introducerade Einsteins relativitetsteori. Introduktion gjordes genom beskrivningar och tillämpningar av klassisk mekanik, som också tillämpades på definitioner av den speciella relativitetsteorin. Begrepp som rotationer, invarianser och translationer beskrevs och tillämpades i interaktiva problem. Läs kursplanen



    Ryska idag

    Kurskod: RY1003, 7.5 högskolepoäng

    Lärosäte: Göteborgs universitet

    Ämne: Ryska

    I kursen introducerades modern rysk grammatik och läsförstålse av ryska. Kursen var uppdelad i tio olika lektioner som introducerade det ryska språket. Läs kursplanen



    Ryska I

    Kurskod: IM203E, 15 högskolepoäng

    Lärosäte: Malmö universitet

    Ämne: Ryska

    Ryska 1 behandlade grunderna i det ryska språket. Detta innefattade både uttal, läs- och hörförståelse samt grammatik. Kursen behandlade även realiakunskap om Rysslands historia och kultur. Läs kursplanen



    Ryska II

    Kurskod: IM204E, 15 högskolepoäng

    Lärosäte: Malmö universitet

    Ämne: Ryska

    Ryska 2 byggde vidare på rysk grammatik samt hör- och läsförståelse av kortare texter. Kursen behandlade även ett individuellt tema där jag utvecklade mitt ryska ordförråd om medier och journalistik. Läs kursplanen



    Ölbryggning och fermentering

    Kurskod: A228TG, 5 högskolepoäng

    Lärosäte: Högskolan i Borås

    Ämne: Kemi

    I kursen studerades ölbryggningens olika steg. Kursen utgick från ett kemiskt perspektiv på ölbryggning och fermentering. Även hembryggning togs upp under kursens gång. Läs kursplanen



    Webbdesign

    Kurskod: 1ME101, 15 högskolepoäng

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Ämne: Medieteknik

    Kursen handlade om att utveckla webbsidor med HTML5, CSS3, XML, DTD och JavaScript. Teoretiska delar fokuserade på tillgänglighet och användbarhet. Läs kursplanen



    Introduktion till studier i medieteknik

    Kurskod: 1ME105, 15 högskolepoäng

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Ämne: Medieteknik

    Kursen fungerade som allmän introduktion till studier på universitetsnivå och det akademiska ämnet Medieteknik. Moment var i rapportskrivning, referering och gruppdynamik. Läs kursplanen




    Användarcentrerad gränssnittsdesign

    Kurskod: 1ME106, 7.5 högskolepoäng

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Ämne: Medieteknik

    En teoretisk kurs som behandlade gränsnittsdesign med användarens behov i fokus. Kursen bestod av tio seminarium. Mot slutet av kursen utvecklades applikation för att uppmuntra människor att handla mer ekologiskt. Läs kursplanen


    Uppgifter

    Projektrapport



    Bildmediet som språk

    Kurskod: 1BD900, 7.5 högskolepoäng

    Lärosäte: Linnéuniversitetet

    Ämne: Bild

    Kursen behandlade färglära, grafisk formgivning och bildtolkning. I kursen användes program som Photoshop och Google SketchUp samt traditionellt skissande. Läs kursplanen


    -

    KONTAKTUPPGIFTER

    TELEFONNUMMER: +46(0)738220866
    EPOSTADRESS: gustaf@rossi.se